söndag 30 januari 2011

Claes Andersson

Mötte Claes på gatan på torsdagen, kanske han hade varit i riksdagen, det var dit jag var på väg. Vi har jobbat på samma våning i lilla parlamentet, tredje våningen. Då när han ännu var ledamot och jag assistent.

Han tittade nyfiket på mig, jag log tillbaka och tänkte att det var roligt att se honom, att han ännu lever och mår bra. Han är en bra typ.


Claes Andersson

Claes_Andersson
 © Johan Bargum

(den lille gossen)
Den lille gossen på sin kälke är röd i ansiktet/
  som ett paradisäpple/
Han kinder speglar mig/
Han ser frisk ut tycker jag som låter mig speglas/
Han i sin tur tror att jag är en smältande/
  snögubbe/
Eller en vanlig hemlös gubbe//
Vet du (tänker jag) hur det känns att långsamt/
  smälta bort?/
Säg mig, varför gör staten ingenting!/
Vem var det som skulle ploga vår livsväg?/
Du vet förstås ingenting om entropin?/
Hur gammal är du, elva tolv?/
Vem håller i ratten, var är säkerhetsbältet,/
  varför sandas här inte?/
Får jag låna din rattkälke?/
Då åker vi

(Ur Lust, 2008) från denna hemsida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar