onsdag 2 mars 2011

när snön försvinner kommer tiggarna fram...

Såg en man ge en slant till en tiggare idag. Det var första gången jag såg någon verkligen ge pengar. Det var vid tre smeder statyn i Helsingfors centrum. När det har varit som kallast, så kallt att man inte ens skulle vilja gå ut, har det ändå kunnat sitta en tiggare vid glaspalatset eller tågstationen. Och jag har så svårt varje gång jag går förbi. Så på ett sätt förstår jag bra den där mannen idag.

I många kandidattest inför riksdagsvalet frågas det om tiggeri borde förbjudas. Jag svarar nej. Det är inte lösningen. Lösningen som jag ser det är att alla människor i EU skulle ha det så pass bra och att skillnaden i välfärd inte skulle vara så stora att en del människor ser sig tvungna att åka till ett annat land för att tigga.

Och fast det är banalt är jag glad för att det inte finns nån snö på alexandersgatan mera. Så att de som en gång sitter där hela dagen inte behöver frysa allt för mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar