onsdag 23 mars 2011

Who has the right to decide - om jag får vara hetero eller homo?

Har hela dagen frågat mig om det verkligen är meningen att folk i Guds namn ska döma andra mänskor. Läs här.
Och vill verkligen ifrågasätta Kristdemokraternas ungdomsförbund i deras utlåtande där de stöder kampanjen Älä alistu! där en kvinna som går under namnet Anni jämför homosexuella med mördare som kan göra bot och bättring.

Det handlar inte om tolerans. Att vara hetero- eller homosexuell är inte någonting man väljer. Hur lågt är det inte att jämföra en person som är homosexuell i sin läggning det med en mördare? Speciellt när vi vet att många unga som hör till en sexuell minoritet är osäkra och mår dåligt. Sådana här påhopp gör inte deras situation lättare.

Ja vi ska kunna diskutera frågor i ett tolerant och öppet samhälle, men inte kalla mänskor mördare pga av deras sexuella läggning. Det är inte tolerans. Det är att sitta på sin egen moralpiedestal som heteronormativ majoritetsmedlem och titta ner på alla som avviker och säga att det här tycker inte min Gud om, alltså måste du ändra på dig, för du passar inte in i min värld.

Blir så arg att jag måste sluta skriva nu. Stöder varmt Regnbågsankan och liknande organisationer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar