onsdag 20 april 2011

Dagen då jag träffade Kofi Annan

Dagen då jag träffade FNs fd generalsekreterare Kofi Annan var igår, när president Martti Ahtisaaris "firma" Crisis Management Initiative (CMI) firade 10 år på nationalteatern i Helsingfors.
Egentligen fick jag ju ingen privat audiens med Annan, men visst kändes det lyxigt att bli inbjuden som förbundsordförande för att lyssna på bl.a. Ahtisaari och Annan.



På bilden dansar bl.a. vår president Tarja Halonen med CMIs chef Tuija Talvitie. Damen i grönt är Swanee Hunt, ambassadör från USA. 






 Killen med mikrofonen som fick oss alla att åtminstone lite röra på oss är Emmanuel Jal, fd barnsoldat som nu vill jobba för fred som musikartist. Kolla in hans webbsida We want peace.


Det pågår 28 våldsamma konflikter i världen (2010), varav 6 krig, alla inom stater. Och som Martti Ahtissari sa när han jobbade i Kosovo, han vill inte ha en frusen konflikt till, utan en lösning. Peace is a matter of will. And every peace matters.

Igår var jag stolt över att vara finländare. Och Ahtisaari var mycket roligare än jag trodde, när han höll sin presentation. Kofi Annan som avslutade dagen konstaterade att: Every country has a problem. In western countries people take democracy for granted (when not everyone votes in elections). Compare that with people who strives for democracy, fights for it. There are three important pillars for democracy; peace and stability, economic growth, respect for rule of law and human rights.

Det blev så mycket klokt och intressant sagt igår att jag kunde skriva en avhandling. Mera sånt här, mera fred i världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar